Jako lider WDN w szkole jetem zobowiązana do zaplanowania pracy zespołu samokształceniowego w danym roku szkolnym.Pomagają mi w tym czynnie nauczyciele i dyrektor szkoły. Chciałabym podzielić się z Państwem swoimi doświadczeniami w tym zakresie.
Planowanie pracy w ramach WDN
W Zespole Szkół Specjalnych w Brzezinach
Opis problemu szkołyJednym z celów zawartych w Programie Rozwoju Szkoły jest zapewnianie wysokiej jakości usług opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych. Realizuje się to przez :
1. Nieustanne doskonalenie swojego warsztatu pracy.
2. Aktywne uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym.
3. Podnoszenie swoich kwalifikacji.
4. Zdobywanie kolejnych stopni awansu zawodowego.
5. Poszerzanie bazy szkoły potrzebnej do rozwoju nauczyciela.
Stąd wynika konieczność planowej organizacji szkoleń WDN, zgodnie z potrzebami szkoły, które są cyklicznie diagnozowane, a także z zainteresowaniami nauczycieli ankietowanych w tym zakresie.
Planowanie Pracy WDN jest ściśle związane z Programem Rozwoju Szkoły i wynika z indywidualnych potrzeb i zainteresowań nauczycieli ZSS w Brzezinach. Planowanie wynika również z aktualnych na dany rok szkolny priorytetów ustalonych przez KOiW oraz MENiS. W bieżącym roku szkolnym są to następujące zadania:
1. Przeciwdziałanie agresji
2. Włączanie rodziców w realizację zadań szkoły.
3. Wzmacnianie działalności wychowawczej szkoły z ukierunkowaniem na wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
4. Bezpieczeństwo pracy.
Priorytetem w pracy opiekuńczo – wychowawczej ustalonym przez dyrektora szkoły na b. r. szkolny jest koncepcja wychowawcza wg Janusza Korczaka, co również znalazło odzwierciedlenie w harmonogramie szkoleń.
Z potrzeb szkoły wynika również konieczność zapewniania wysokiej jakości usług w zakresie nauczania przedmiotowego w gimnazjum dla dzieci z up. um. w st. lekkim, do którego brakuje specjalistów, natomiast w zakresie pracy z dziećmi upośledzonymi w stopniu umiarkowanym trzeba poszerzyć zakres zajęć specjalistycznych. Dlatego istnieje konieczność szkolenia zawodowego nauczycieli na poziomie studiów podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych w dziedzinach:
· j.polski
· historia
· geografia
· fizyka
· chemia
· wiedza o społeczeństwie
· informatyka
· j. angielski
· matematyka
· w-f
· terapia przez sztukę
· biblioterapia
· dogoterapia
· artreterapia
· muzykoterapia
· socjoterapia
· pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Z uwagi na konieczność przejęcia przez kogoś od nowego roku szkolnego funkcji dyrektora szkoły istnieje potrzeba podjęcia przez nauczycieli studiów z zakresu organizacji i zarządzania placówką oświatową.
Z zainteresowań nauczycieli wynika potrzeba doskonalenia warsztatu pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu umiarkowanym a także z doskonaleniem kompetencji wychowawcy klasy i nauczyciela zajęć specjalistycznych.
Potrzeby te oraz priorytety KoiW i MENiS znalazły swoje odzwierciedlenie w tworzonych w ramach WDN :
· planie doskonalenia zawodowego nauczycieli w kontekście potrzeb szkoły,
· indywidualnych planach doskonalenia nauczycieli
· harmonogramie szkoleń WDN.
Plan pracy zespołu samokształceniowego
w ZSS w Brzezinach w r. szkol. 2006/2007
LP.
|
Temat
|
Termin
|
Prowadzący
|
1.
|
Cykl szkoleń o agresji - warsztaty n. t. agresji
- dzielenie się wiedzą zdobywaną w trakcie doskonalenia poprzez kursy organizowane przez WODN - prezentacje literatury fachowej i materiałów internetowych
|
I semestr
w ciągu roku szkolnego
I semestr
|
Psycholog szkolny
nauczyciele odbywający kursy
bibliotekarz szkolny
|
2.
|
Cykl szkoleń n.t. współpracy z rodzicami
- dzielenie się wiedzą zdobywaną w trakcie doskonalenia poprzez kursy organizowane przez WODN - prezentacje literatury fachowej i materiałów internetowych
|
w ciągu roku szkolnego
I semestr
|
nauczyciele odbywający kursy
bibliotekarz szkolny
|
3.
|
Konstruowanie indywidualnych programów nauczania dla uczniów z up. um. w st. um. i znacznym.
|
I semestr
|
Szkolenie Rady Pedagogicznej - WODN
|
4.
|
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w st. um. i znacznym.
|
II semestr
|
Szkolenie Rady Pedagogicznej - WODN
|
5.
|
Warsztaty – praca nad tworzeniem arkuszy hospitacji ukierunkowanych na diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów, umiejętność autoprezentacji, współpracy, wykorzystywania na lekcji znajomości zainteresowań uczniów, realizacji wychowania obywatelskiego i patriotycznego, skuteczność metod kształcenia i wychowania, organizację zajęć pod kątem bezpieczeństwa i higieny pracy.
|
X 2006
|
Lider WDN
|
6.
|
Warsztaty – tworzenie arkusza obserwacji dyżurów nauczycieli, arkusza hospitacji uroczystości szkolnych, arkusza obserwacji spotkań z rodzicami.
|
X 2006
|
Lider WDN
|
7.
|
Warsztaty – Koncepcja pracy wychowawczej wg Janusza Korczaka.
|
XI 2006
|
Lider WDN
|
8.
|
Lekcje otwarta w z.e.t. - wychowanie obywatelskie i patriotyczne
|
I i II semestr
|
Chętni nauczyciele
|
Indywidualny plan doskonalenia zawodowegonauczyciela ZSS w Brzezinachsporządzony w roku szkolnym 2006/2007
Imię i nazwisko
|
|
Staż pracy pedagogicznej
|
|
Stopień awansu zawodowego
|
|
Ukończone formy doskonalenia zawodowego
|
|
Nauczane przedmioty
|
|
Społeczne funkcje pełnione w szkole
|
|
Wizja siebie w dalszej pracy w szkole ( m. in. wynikająca z potrzeb szkoły jak również z zainteresowań własnych)
|
|
Cele szczegółowe w dalszym doskonaleniu zawodowym
|
Plan działania dla osiągnięcia założonych celów
|
Forma
|
Termin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ewaluacja indywidualnych planów doskonalenia zawodowego nauczycieli
1. Co udało mi się zrobić w zakresie doskonalenia zawodowego?
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
2. Co muszę udoskonalić?
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
3. Jak moje działania wpłynęły na jakość pracy szkoły?
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
podpis nauczyciela
Ewaluacja planu zespołu samokształceniowego
W ZSS w Brzezinach
L.P.
|
Zadania przyjęte do realizacji
|
Źródła informacji
|
Pytania kluczowe
|
Metody i sposoby sprawdzania
|
1.
|
Uwzględnienie w planie WDN priorytetów KOiW i MENiS na dany rok szkolny i poziom ich realizacji
|
Harmonogram szkoleń Rady Pedagogicznej, Plan doskonalenia nauczycieli, protokoły WDN
|
Czy w harmonogramie szkoleń WDN uwzględnione zostały priorytety KOiW i MENiS? Czy odbyły się szkolenia w tym zakresie ?
|
Analiza harmonogramu szkoleń WDN, analiza protokołu WDN
|
2.
|
Uwzględnienie w planie doskonalenia nauczycieli potrzeb szkoły i poziom ich realizacji
|
Plan doskonalenia nauczycieli, indywidualne plany doskonalenia nauczycieli, potwierdzenia odbytych szkoleń
|
Czy w planie doskonalenia nauczycieli uwzględnione zostały potrzeby szkoły? W jakim zakresie nauczyciele zadeklarowali podejmowanie doskonalenia zawodowego? Na jakim poziomie realizacji znajduje się plan w końcu roku szkolnego?
|
Analiza planu doskonalenia nauczycieli i indywidualnych planów doskonalenia, lustracja potwierdzeń odbytych szkoleń
|
3.
|
Uwzględnienie w planie WDN zainteresowań nauczycieli
|
Plan doskonalenia nauczycieli, indywidualne plany doskonalenia nauczycieli, harmonogram szkoleń RP, ankieta
|
Czy nauczyciele podejmują szkolenia zgodnie z własnymi zainteresowaniami? Czy harmonogram szkoleń RP uwzględnia zainteresowania nauczycieli?
|
Analiza planu doskonalenia nauczycieli, indywidualnych planów doskonalenia nauczycieli, harmonogramu szkoleń RP, kwestionariusz ankiety
|
Opracowała Agnieszka Zielińska, Zespół Szkół Specjalnych w Brzezinach